مرمریت چیست؟

در ميان سنگ هاي ساختماني سنگ مرمريت كه از دسته سنگ هاي آهكي دگرگون شده به شمار مي آيد که در میان مصرف كنندگان و خریداران سنگ هاي مرمریت ساختماني بسيار محبوب و شناخته شده است. سنگ مرمريت در بازارهاي بين المللي از زير شاخه هاي دسته بندی ماربل ها به شمار مي آيد. از خصوصيات ظاهري سنگ مرمريت ميتوان گفت كه اصولا داراي خلل و فرج كمتري نسبت به سنگ تراورتن ميباشد و طيف رنگي بسيار زيادي را شامل ميشود كه ميتواند مورد استفاده براي سليقه هاي گوناگون قرار گیرد. بر روی سطح سنگ مرمريت خطوطي آهکی مانند ترك ميتوان ديد كه پس از برش و فرآوري استاندارد اين خطوط غير قابل لمس خواهند بود و با توجه به مقاومت هاي مختلف سنگ هاي مرمريت نسبت به يكديگر، تجربه نشان داده است .

در كل هر چقدر ظاهري پاك تر و كم خط تر دارند ، اين سنگ ها از استحكام كمتري نيز نسبت به سنگ هاي مرمريت ديگر با ظاهر شلوغ تر بر خوردار هستند، البته باید گفت که اين گزينه هميشه شامل حال تمامی انواع سنگ مرمریت نمیباشد. اما اگر بخواهیم کلی بگوییم ، جذب آب و تخلخل سنگ‌های مرمریت پایین است و از تراکم خوبی هم برخوردارند . به همین خاطر اغلب کاربرد سنگ مرمریت برای سنگ کف و پله می‌باشد .

سنگ مرمریت چیست؟

مراحل فرآوری‌های سنگ‌های مرمریت

باتوجه به ابعاد و سلامت کوپ استخراج شده ، حداکثر ابعاد سنگ در نوع طولی و اسلب مشخص می‌شود . هرچه ابعاد سنگ برش خورده بیشتر باشد طبعا قیمت بیشتری هم خواهد داشت . علاوه بر جنس سنگ ، تقاضای بازار مصرفی ؛ عامل مهم دیگر در تعیین فرآوری سنگ تلقی می‌شود . به طورمثال سنگ‌های همچون مرمریت مشکی نجف آباد ، مرمریت دهبید زارع ، مرمریت اسپایدر ، مرمریت دیپلمات ، مرمریت لاشتر و … در تمامی ابعاد ( تایل ، طولی ، اسلب ، ریزه بار ، پله ) متقاضی دارند . این در حالی است که در برخی دیگر ، استفاده از اسلب به دلیل بصرفه‌تربودن و نمایش بهتر سنگ ؛ مورد پسند است ( مثل مرمریت پاییزان ، مرمریت تری دی بلک و …) .

رنگ زدن سنگ

در اغلب سنگ‌های مشکی مرمریت ، برای آنکه زمینه‌ی سنگ تیره‌تر به چشم آید و جلوه بیشتری داشته باشد ، سطح آن را از مواد رنگی می پوشانند. با این کار، مادامی که از سنگ به درستی مراقبت شود و در معرض نورخورشید قرار نگیرد ، دوام بیشتری خواهد داشت . بنابراین توصیه می‌شود که حتی الامکان در فضای داخل به کار برده شود . چرا که بعد از اندک مدتی دیگر خبری از آن رنگ و لعاب اولیه نخواهد بود . در نمونه سنگهای خارجی این فرآیند به فراوانی دیده می‌شود.

رزین و UV

استفاده از مواد رزینی بروی سنگ‌های مرمریت علاوه بر پوشاندن درزها و حفره‌های احتمالی روی سنگ ، موجب براقیت بیشتر سنگ و خوش جلا بودن آن می‌شود . از طرفی از نفوذ رطوبت و پوسیدگی  و لک پذیری سنگ تا حد زیادی پیشگیری می‌کند . البته جنس مواد مصرفی و مراحل انجام آن ،بر کیفیت نهایی سنگ تاثیرگذار است . مساله بعدی در رابطه با مقاوم کردن سنگ‌های مرمریت در برابر رنگ پریدگی است که این کار با UV تا مقدار زیادی قابل پیشگیری است . اما در نهایت توصیه می‌کنیم از کار کردن این سنگ‌ها برای نمای بیرون و در معرض نور خورشید پیشگیری کنید .

توری پشت سنگ

مرمریت ازدسته سنگ‌های نرمی است که با توجه به نوع سفارش و ابعاد ، توسط ماشین برش‌های مختلفی فرآوری می‌شود که هر کدام در ظرافت کار و قیمت نهایی تاثیر گذار است . نکته قابل توجه دیگر توری پشت سنگ است که موجب انسجام و استحکام بیشترآن می شود .

فرآوری سطح

از دیگر فرآوری های سنگ عملیاتی است که روی سطح آن صورت می پذیرد. ازجمله پرداخت های قابل اجرا بروی مرمریت‌ها می توان به چرمی ، صیقلی ، نسابیده ، بوش همر و تیشه‌ای اشاره کرد که هر کدام متناسب با جنس سنگ و قابل انجام بودنش ، اجرا می شود .

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت

گاها دیده می شود که سنگ مرمر را با مرمریت یکی می‌دانند و این کاملا اشتباه است . سنگ مرمر قابلیت عبور نور را از خود دارد و از دگرگونی سنگ تراورتن بوجود آمده است ( دگرگونی آهکی است ). این سنگ نرم‌تر از مرمریت است و نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد . مرمر سنگ ظریف و شکننده ای است که کوپ‌های کوچکی از آن استخراج می‌شود . اغلب تقاضا آن در ابعاد اسلب است و در اماکن مذهبی و ساختمان‌های تجاری و مسکونی لوکس شاهد کاربرد آن هستیم . برخلاف مرمریت‌ها ، سنگ مرمر به فراوانی یافت نمی شود . ساب پذیری خیلی خوبی دارد و در رنگ‌های متنوعی یافت می‌شود . قیمت سنگ مرمر نسبت به مرمریت بیشتر است و جزء سنگ‌های گران‌قیمت دنیا به شمار می‌رود .

معایب سنگ مرمریت

  • عدم مقاومت در قبال ضربه و به ویژه خراش ( که استفاده از آن را به عنوان کف پوش اماکن پر رفت و آمد محدود می‌کند)
  • عدم مقاومت در قبال مواد و باران های اسیدی و فرسایش
  • تاب تحمل فشاری و پایایی پایین‌ تر نسبت به سنگ‌های گرانیتی
  • عدم مقاومت بالا در قبال شرایط و ناپایداری‌های جوی
  • عدم مقاومت در قبال انقباض و انبساط
  • عدم عبور نور 
  • مقاومت رنگی پایین در معرض نور خورشید

مزایای سنگ مرمریت

  • زیبایی و تنوع رنگ و طرح
  • انتخابی مناسب برای فضای داخلی بنا در کف و دیوار ها
  • مناسب برای روی کابینت و کانتر
  • سطح تقریبا یکدست و یکنواخت تر نسبت به تراورتن
  • وجود معادن با ذخیره بالا در داخل ایران و قیمت مناسب
  • مقاوم در برابر شرایط قلیایی

کاربردهای سنگ مرمریت

تنوع کاربردهای مرمریت بسیار بالاست. زیبایی این سنگ سبب شده است تا از آن در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده شود. کاربرد اصلی این سنگ در کف‌پوش و همچنین پلکان خانه‌ها و ساختمان‌های اداری‌ ، تزئین دیوار های داخلی ، روی کابینت و کانتر آشپزخانه و انواع روشویی سنگی . 

تنوع رنگی این سنگ سبب شده است تا در هر کاربردی انواع خاصی از آن استفاده شود. برای مثال معمولاً در مراکز فروشگاهی و یا هتل‌ها و رستوران‌ها از رنگ‌های تیره‌تر این سنگ استفاده می‌شود. نکته‌ی مهم در خصوص این سنگ‌ها که به عنوان یکی از مزایای آن برشمرده می‌شود، امکان استفاده از آن‌ها با انواع دکوراسیون‌هاست. دلیل این موضوع تنوع رنگ و هارمونی این سنگ با دکوراسیون‌هایی با تم‌های مختلف است.